اصول مدیریت موثر

اصول مدیریت موثر بحث بسیار گسترده ای است و هر نویسنده ای نظراتی در مورد اصول مدیریت موثر دارد، ولی در این مقاله ما فقط به سه اصلی میپردازیم که در بین مدیران خیلی موثر جهان مشترک است. اصول مدیریت موثر که در این مقاله ذکر می شوند در عین حال که بسیار ساده به نظر می رسند ولی عملی کردنشان به همان اندازه سخت است و هر مدیری نمیتواند خودش را در مقابل وسوسه مغز راست برای تنبلی کردن حفظ کند و دچار گیجی نشود.

اصول مدیریت موثر فقط برای مدیران نوشته نشده و هر کسی مدیر زندگی خودشه و اگه بتونه این اصول رو در زندگیش رعایت کنه میتونه از یک فرد معمولی به یک انسان موفق و بی نظیر تبدیل بشه. مثلا استیو جابز با رعایت همین سه اصول مدیریت موثر از یک انسان معمولی به استیو جابز بزرگ تبدیل شد.

تک وظیفه ی موثر: هر کسی و هر مدیری یک لیست وظایفی “تسک لیست” داره که در هر روز باید انجام بده. انسانها و مدیران غیر موفق که تسک لیست ندارن، خارج از موضوع بحث ما هستند ولی آنهایی که در مسیر موفقیت قرار دارند یک تسک لیست دارند. ابر مدیران جهان هم تسک لیست دارند ولی این تسک لیست مثل بقیه مدیران چندین وظیفه ندارد. تسک لیست ابر مدیران فقط یک تسک داره ولی این تسک خیلی ارزشمندتر از تمام تسک هایی است که بقیه در تسک لیست خود دارند. در موضوع مدیریت زمان کارهای تسک لیست به چهار لیست کوچک تقسیم می شوند: الف: کارهای مهم و ضروری ب: کارهای مهم و غیرضروری ج: کارهای غیرمهم و ضروری و د: کارهای غیرمهم و غیرضروری

ابر مدیران جهان یک کار مهم و ضروری دارند ولی این کار بصورت کاملا سیستمی تعیین شده و دقیقا متکی به جاذبه غریب سیستم است و بر اهرمی بنا نهاده شده است که اثرپروانه ای قدرتمندی ایجاد می کند. انجام این کار بیش از هزاران کار، ارزشمند است. به همین خاطر ابر مدیران جهان قادرند کارهایی انجام دهند که بقیه مدیران جهان قادر به انجام آنها نیستند. سالهای سال استیو جابز در تلاش برای انجام یک کار و فقط یک کار بود: ساختن یک گوشی با یک کلید! بیل گیتس: ساختن کامپیوتری که همه بتوانند باهاش کار کنن و وجود حداقل یک کامپیوتر در روی هر میز! و … الان متوجه شدین که چقد تمرکز بر روی یک وظیفه سیستمی برای اکثریت انسانها سخت و گاها غیر ممکن است، ولی اونایی که موفق به این کار شدن، جهان را تغییر داده اند.

انجام کاری که ارزش وقت گذاشتن دارد: یک ساعت از عمر شما چقد می ارزد؟ یک ساعت از فعالیت شرکت شما چه ارزش مادی دارد؟ با توجه به آموزش های ما، حتما میگین نمیشه این چیزها رو ارزش گذاری مادی کرد، ولی در واقعیت یک ساعت از عمر هر کسی ارزش مادی مشخصی دارد. کارگری که در مقابل 8 ساعت کار خود در هر روز 40 هزار تومان حقوق میگیرد یک ساعتش 5 هزار تومان ارزش دارد. مهندسی که در مقابل 8 ساعت کار 80 هزار تومان میگیرد، یک ساعت از عمرش 10 هزار تومان ارزش مادی دارد، درست است که می تواند بیش از این باشد ولی به علت انتخابهای خودش، در هر زمان ما می توانیم یک ساعت از عمر هر کسی را ارزش گذاری مادی بکنیم. حالا مهندسی که یک ساعت از عمرش را تلف میکند در حال از دست دادن 10 هزار تومان است. یک دقیقه از عمر بیل گیتس 20 هزار دلار یعنی چیزی در حدود 68 میلیون تومن است. ابر مدیران جهان ارزش مادی یک ساعت از فعالیت شرکت و عمر خودشان را می دانند و در خرج کردن آن دقت و وسواس خاصی دارند. اگر شما بتوانید در 80 سال یک هواپیما بسازید، این هواپیما ارزش نخواهد داشت، چون شما بیش از حد استاندارد برای آن وقت صرف کرده اید. اگر متفقین فقط 11 روز دیرتر آلمان را شکست می دادند، ژاپنیها قادر به انجام یک حمله اتمی به آمریکا می شدند! یعنی تصمیم فرانک روزولت برای حمله به آلمان و تشکیل اتحاد متفقین تصمیمی بود که به موقع انجام شده بود! کسی که مصاحبه و مذاکره با او ارزش نیم ساعت وقت صرف کردن دارد، اگر بیش از نیم ساعت برای او صرف کنید، شما در حال از دست دادن منابع ارزشمندی از وقت و انرژی خود هستید و در آینده اثرپروانه ای این کارتان را خواهید دید. شما همیشه باید در تخصیص منابع به حد کافی وسواس داشته باشید.

چه کسی می تواند به من کمک کند؟: ابر مدیران جهان همه کاره نیستند، آنها ابر مدیر هستند. استیو جابز تا آخر عمرش استیو ووزنیاک را در تیم خود داشت! برعکس اکثر مدیران کشور ما که همه چیز را میدانند و حتی در تلویزیون هم این قابلیت خود را ذکر می کنند، ابر مدیران جهان در کمک گرفتن هم یک ابر مدیر هستند. تا حالا دیدین یک مدیر، کارهای آبدارخانه شرکت خود را انجام دهد؟ حتما ندیدین، در مورد کار آبدارخانه در کشور ما تخصص گرایی ارزشمند تلقی می شود. تا حالا دیدین یک مدیر رانندگی سرویس کارخانه خود را انجام دهد؟ احتمالا ندیدین چون در این مورد هم تخصص گرایی کلمه ای است که مدیر بکار می برد، ولی تا حالا دیدین یک مدیر برند سازی شرکت خودش رو انجام بده؟ حتما این مورد رو خیلی دیدین! شخصا تا حالا خیلی از مدیران شرکت های ورشکسته رو دیدم که کارهای بازاریابی و برند سازی شرکت خودشان را خودشان انجام داده بودن! یعنی در کارهایی که ضرر آن در کوتاه مدت دیده می شود، مدیران کشور ما تخصص گرایی می کنند. ولی در کارهای بلند مدت تخصص گرایی معنی ندارد. ابر مدیران جهان در کمک گرفتن و هزینه کردن برای تخصص ها دست و دل بازند و از هزینه کردن ابایی ندارند. اگه زندگینامه هنری فورد بزرگ را مطالعه کرده باشین، حتما متوجه شدین که این مرد چقد راحت از متخصصان کمک میگرفت! یک تحقیق کوچک در بین صد شرکت بزرگ جهان یا صد میلیاردر جهان بکنین تا متوجه بشین اونا چقد به کمک گرفتن از متخصصان ارزش قائلند، ولی مدیران شرکت های ورشکسته تصور میکنن همه فن حریفن و در کارهای بلند مدت از هیچ کسی کمک نمی گیرند و به تخصص احترام نمیزارن.

اگر می خواهید در زندگی و مدیریت خود موفق باشین، حتما به این سه موردی که در این مقاله ذکر شد، فکر کنین و حتما اصول مدیریت موثر را رعایت کنین. شاید پیدا کردن تنها تسک خودتان روزها و ماهها زمان ببرد، ولی بعد از پیدا کردن آن و درخواست کمک از متخصصی که بتواند در زمان کمتر شما را در انجام آن یاری کند، رشد شما تصاعدی خواهد شد و بعد از آزاد شدن اثرپروانه ای، نام شما در بین برترین های جهان قرار خواهد گرفت. به امید دیدن شما در آن جایگاه!

دوستان و خوانندگان عزیز لطفا در قسمت نظرات این مقاله نظرتان را در مورد طول مقاله بنویسید: به نظر شما باید مقالات کوتاهتر از این شوند یا به همین صورت به تفصیل و با مثال باشند تا تفهیم اصول راحت تر باشد؟

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید