انواع برند و برند سازی

اگر سایتها را جستجو کنید انواع مختلفی از برند سازی ذکر شده است و حتی این تقسیم بندی به عدد 21 هم رسیده است. 21 یکی از اعدادی است که مردم زیاد به آن توجه می‌کنند و شاید به همین خاطر انواع برند را بالا برده‌اند تا به این عدد که عدد طلایی یا Golden Number نامیده می‌شود برسد و جلب توجه بیشتری بکند. شخصا معتقدم انواع برند و برند سازی 7 طبقه است و در این مقاله آنها ذکر میکنم و طبقاتی که دیگران ایجاد کرده و به 21 رسانده‌اند را هم در این طبقه بندی جای میدهم.

از لحاظ گستردگی انواع برند و برند سازی به شرح زیر است:

1)     برند محصول یا Product Branding
یکی از انواع برند ، برند سازی برای محصولات و خدمات است و لازم نیست خدمات در طبقه دیگری قرار گیرند. وقتی وارد فروشگاهی می‌شوید و مثلا یک اسم خاص از کیک را به دیگری ترجیح میدهید و اسمش برای شما آشناست یعنی کیک انتخابی از لحاظ برندینگ موفق‌تر بوده. همچنین در خدمات وقتی شما هتلی را به دیگری ترجیح میدهید و در این انتخاب اسم هتل راهنمای شماست، یعنی آن هتل برند سازی موفق‌تری داشته است. همچنین لازم نیست طبقات جایگاه شرکت تولید کننده محصول یک طبقه دیگر شوند، مثلا طبقه‌ای بنام برند رهبر، برند چالشگر، برند دنباله رو، برند حفره بازار و …

2)     برند شخصی یا Personal Branding
یکی دیگر از انواع برند ، برند سازی برای شناساندن و محبوب کردن اشخاص است. برند سازی ورزشکاران، موسیقیدانان، کاندیداهای انتخاباتی و … همگی در این طبقه قرار میگیرند و لازم نیست این طبقه به طبقات برند سازی ورزشی، برند سازی هنری، برند سازی سیاسی، برند سازی اشخاص مهم و … تقسیم شود. وقتی اسم کاندیدایی رو میشنوین و بدون اینکه نوشته‌ای در مورد او بخونین، تصمیم به رای دادن به او میکنین یعنی برند سازی شخصی ایشون قویتر بوده و شما به حد کافی شناخت از ایشان و تعهداتش دارین.

3)     برند شرکتی یا Corporate Branding
سومین نوع از انواع برند ، برند سازی برای شرکت هاست، این طبقه لازم است ایجاد شود چون شرکت‌ها شاید چندین محصول یا خدمات را ارائه میدهند. شرکت‌های تک محصولی میتوانند با برند محصولشان هم شناخته شوند ولی اگر برای شرکت برند سازی صورت نگرفته باشد شرکت بعدا با محدودیت مواجه شده و شانس گسترش را از دست میدهد. برند کارفرما، برند تجملی، برند جهانی، برند وابسته، برند شرکت‌های غیرانتفاعی، برند حزب سیاسی و … طبقاتی هستند که میتوانند زیر مجموعه این طبقه قرار گیرند و طبقه مجزایی نیاز ندارند.

4)     برند جغرافیایی یا Geographic Branding
چهارمین نوع از انواع برند ، برند سازی جغرافیایی است که هدف آن شناساندن مزایای یک منطقه جغرافیایی است. همه ساله در تعطیلات نوروز به مسافرت داخلی میروید ولی اکثرا شهرهای خاصی رو برای مسافرت انتخاب میکنین و شهرهایی هستند که با وجود داشتن زیبایی‌های خاص خودشان در عمرتون به آنها مسافرت نمیکنین. علت انتخاب نشدن این شهرها عدم برند سازی برای آنهاست. در سفرهای خارجی کشورهای خاصی رو انتخاب میکنین چون بقیه هیچگاه برند سازی نشده‌اند. طبقات منشعب غیر ضروری از این نوع برند سازی: برند سازی شهری، برند سازی کشوری، برند سازی ملی، برند سازی منطقه‌ای و … است که همگی در این طبقه قرار میگیرند. هدف از برند سازی جغرافیایی جذب توریست است.

5)     برند عمومی، حکومتی Public, Government Branding
نوع پنجم از انواع برند ، برند عمومی یا حکومتی است که توسط حکومت انجام میگیرد و بیشتر در کارهای عام المنفعه از این نوع برند سازی استفاده می‌شود. از تکنیک‌های انواع دیگر برند سازی در این نوع استفاده می‌شود ولی تامین کننده مالی این نوع برندینگ حکومت هر کشور یا سازمان‌های جهانی هستند که در پایان کمپین جمعیت یک کشور یا جمعیت کل جهان از این نوع برند سازی سود می‌برند. برند سازی امنیتی، برند سازی بهداشتی و … طبقاتی هستند که میتوان در این طبقه قرار داد و لازم نیست طبقه مجزایی داشته باشند.

6)     برند فرهنگی یا Cultural Branding
برند سازی فرهنگی میتوانست زیر مجموعه‌ای از برند سازی جغرافیایی قرار گیرد ولی این نوع برند سازی شرایط خاص خودش رو داره و ضروری است که در طبقه مجزایی قرار بگیره. شاید به یک کشور هیچوقت سفر نکنین ولی برای یک مراسم فرهنگی تصمیم بگیرین که به آن کشور سفر کنین و این مسافرت شما نه بخاطر شناخت شما از آن کشور بلکه به خاطر حس خوبی است که از آن مراسم فرهنگی دارین. هدف از بعضی کمپین‌های برند سازی فرهنگی اشاعه فرهنگ و تبلیغ آن است. همانطور که از طبقه این نوع برند برمی‌آید. دایره گستردگی این نوع برند سازی کوچک تر است و زیاد مورد استفاده قرار نمیگرد.

7)     برند مذهبی یا Religious Branding
برند مذهبی برای اشاعه یک مذهب بوجود می‌آید. این نوع برند سازی قدمتی چندین هزار ساله دارد و از اولین نوع برند سازی است که بشر به آن دست یافته است. در قدیم این نوع برند سازی باعث رشد کسب و کار میشد و تنها نوع برند سازی بود. خانه خدا بخاطر مراسم هر ساله حج بیش از هزار سال است که باعث سودآوری کسب و کارهای این شهر می‌شود. الان این طبقه بندی زیر مجموعه برند سازی جغرافیایی قرار میگیره ولی این طبقه باید بصورت مجزا باشه چون نمیشه با برند سازی جغرافیایی یک جاذبه مذهبی ایجاد کرد. برند سازی برای کلیسا یا دیگر مکانهای مذهبی با اصول این نوع برند سازی انجام میگیرد.

امیدوارم این مقاله تونسته باشه نظمی به دانشتان در مورد انواع برند و برند سازی داده و نیز سهمی در دانش برند سازی کشورم داشته باشم.

لطفا با کلیدهای زیر مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید