توسعه منابع انسانی در برند سازی سیستمی

توسعه منابع انسانی در برند سازی سیستمی اهمیت چشمگیری دارد. در استراتژی های فروش “محصول” کانون توجه ماست و هدف ما فروش محصول به هر طریق ممکن است. در استراتژی های بازاریابی “مشتری” کانون توجه ماست و جمله “همیشه حق با مشتری است” متکی بر استراتژی بازاریابی است. اما توسعه منابع انسانی در برند سازی سیستمی نقطه کانونی توجه ماست.

همیشه تحقیقات بازاریابی مقدم بر پروژه برند سازی است به همین خاطر در در مرحله اول برند سازی، مشتری و نیازهای آن در کانون توجه ماست. در مرحله دوم و برند سازی سیستمی، کارمندان ما اولین مشتریان برند ما هستند و در مرحله سوم استفاده از استراتژی های فروش برای فروش برند خود به کارمندان و مشتریان است. به همین خاطر در برند سازی سیستمی می توان گفت ما ترکیبی از سه استراتژی فروش، بازاریابی و برند سازی را داریم و استراتژی ما بجای توجه به یک هدف بر یک مثلث متمرکز است.

توسعه منابع انسانی پروسه ای است که ما در آن تلاش میکنیم کارمندان مجموعه ما مهارت های شخصی و سازمانی خود را توسعه داده و دانش و قابلیت های خود را افزایش دهند. بدیهی است که این قابلیت ها هر قابلیتی نیست و تمرکز ما بر روی قابلیت هایی است که با رشد آنها بازدهی مجموعه نیز رشد می کند. از طرف دیگر باید این سرمایه گذاریها باید برای کارمندان ما جذاب و مورد علاقه آنها نیز باشد. همانطور که در جلسه چهل و نهم گفتیم، بالا رفتن تخصص و مهارت های کارمندان و کارگران ما باعث پایین آمدن هزینه های کسب و کار و بالا رفتن سود دهی آن می شود. از طرف دیگر چون در برند سازی سیستمی، کارمندان و کارگران اولین مشتریان برند ما هستند، رسیدن آنها به مرحله چهارم برند سازی که همان وفاداری است باعث ایجاد تبلیغات دهن به دهن می شود. کارمندان و کارگران ما در ارتباط نزدیک با مجموعه هستند و ما نیاز نداریم با صرف هزینه پیام برند خود را به آنها برسانیم و می توان با ترغیب آنها خیلی راحت رشد ویروسی برند آغاز می شود.

توسعه منابع انسانی شامل پرورش فیزیکی است که در کشور ما زیاد مورد توجه قرار نمیگیرد، مثلا چند تمرین ورزشی در اول روز می تواند باعث اکسیژن رسانی بیشتر به مغز و بازدهی بالای کارمند شود. پرورش فکری آنها با افزایش قابلیت های فکری باعث بازدهی بالا در تصمیم گیریها شود. پرورش قابلیت های اجتماعی آنها باعث می شود کارمندان ما چهره بهتری از شرکت ما در تمام اجتماعات نشان دهند. در کشور ما کارمندان حتی به جلسات دعوت نمی شود چه برسد به اینکه اظهار نظر کنند و اعتماد بنفس خود را بالا ببرند. بجای همه اینها در کشور ما بیش از حد معمول به معنویات پرداخته می شود که لازم است، ولی در این حد که در اوج بار کاری همه کارمندان ارباب رجوع را به حال خود گذاشته و میرن نماز بخونن، قابل قبول نیست. مدیریت و توسعه کارایی، کوچینگ، مربیگری، کمک به شهریه، توسعه سازمانی، تشویق و … نیز از روش های دیگه ای هستن که در بحث توسعه منابع انسانی در برند سازی سیستمی مورد توجه قرار میگیرند.

حالا اجازه بدین یک مفهوم خارپشتی در مورد سودی که مجموعه ما از توسعه منابع انسانی در برند سازی سیستمی میبره رو خدمت شما شرح بدم. میدونیم در کشور ما همه طبق عادت وقتی استخدام میکنن طالب مدارک تحصیلی بالا هستند. (حتی بعضی مدیران عقده ای و بی حیا برای آبدارچی شرکت هم مدرک فوق دیپلم یا لیسانس میخان) یک فرد لیسانس وقتی فرم استخدام پر میکنه درخواست حقوق بالای حداقل حقوق میکنه ولی یک فرد دیپلم به حداقل حقوق و حتی کمتر از آن نیز راضی است. از طرف دیگه میدونیم از همه قابلیت های فرد لیسانس یا فوق لیسانس هم در مجموعه ما استفاده نمیشه، وقتی یک دیپلم رو استخدام میکنین و بعد تشویقش میکنین که با هزینه مثلا سیصد هزار تومنی که از طرف مجموعه تامین میشه، در یک دوره تخصصی مثلا دویست ساعته شرکت کنه، این فرد در عین حال که این تخصص رو یاد میگیره که به نفع مجموعه ماست، از مجموعه ما هم ممنون بوده و انتظار افزایش حقوق نیز نداره. ما کارمندانی داریم که دقیقا تخصص های مورد نظر ما رو دارن و در عین حال حقوق کمتری نسبت به رقبا که لیسانس استخدام کرده اند، از ما دریافت می کنند. مدیران منابع انسانی که بصورت اتوماتیک اقدام به آگهی استخدام لیسانس و فوق لیسانس می کنند از بنده نمره قبولی نمیگیرن و میدونم اونا در اثر آموزش های کشور ما بیش از حد چپ مغز هستند و قدرت تفکر مفید رو از دست داده اند!

هر مجموعه ای که کارمندان و کارگرانش در دوره های کوتاه مدت دیده می شوند. به نظرم بهترین مدیر منابع انسانی رو داره و این مدیران را باید قهرمانان بازار کار کشور ما دانست. دست این مدیران را به گرمی میفشارم، اگرچه خیلی از آنها را نمیشناسم ولی اگر شما چنین فردی هستین، بدانید که در چشم من یک قهرمان هستین. دوست دارم فرصت آشنایی با چنین افرادی را داشته باشم و تبریک خود را حضوری به ایشان عرض کنم. اگر چنین مدیری هستین میتونین در کامنت این نوشته اسم خود و مجموعه خود را بنویسین. موفق تر باشین

برای اطلاع از انتشار مقالات جدید از لینک پایین صفحه، عضو کانال تلگرام شرکت بشین

اگه مقاله با تخصص های شما سازگار است ممکن است برای دوستان شما هم مفید باشد، لطفا از لینک شبکه های اجتماعی در زیر این مقاله برای به اشتراک گذاشتن آن اقدام فرمایید:

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید