شش عامل محیطی موثر بر بیزینس و برند سازی

شش عامل محیطی موثر بر بیزینس و برند سازی را در این پست شرح میدهیم تا با آگاهی از این عوامل برای کسب و کار و برندتان تصمیم گیری کنید. این شش عامل بخاطر محیط بودن بر کسب و کار خارج از کنترل ما هستند ولی اگر آنها را در نظر داشته باشید و موقع نوشتن پلن برند سازی، پیش بینی درستی در این موارد انجام دهید و با اصول برند سازی سیستمی تطبیق دهید، می توانید به موفقیت بیزینس و/یا برند خودتان ایمان داشته باشید.

اگر در استراتژی بیزینس و/یا برند خود عوامل محیطی را محاسبه کرده باشید، آینده بجای تهدید تبدیل به فرصتی برای رشد بیزینس شما خواهد شد. البته عوامل محیطی بیشتری میتوان در این مورد شرح داد ولی فکر می کنم این شش مورد در اکثر پروژه ها هست و به همین اندازه بسنده می کنم.

رقابت: رقابت یکی از مهمترین عوامل محیطی موثر بر کسب و کار و برند شماست. تعداد محصولات شبیه به محصول شما بر بازار شما تاثیر مستقیم دارد. البته در مورد رقابت باید دید سیستمی داشته باشید و کل نگر باشید، بازاریابان و برند سازان فوجی و کونیکا فقط به همدیگه توجه داشتند و دچار جزء نگری شده بودند و هر دو توسط دوربین های نصب شده بر روی گوشی های موبایل از بازار خارج شدند. تقاضای موجود بازار با افزایش رقابت با عرضه بیشتر مواجه شده و باعث افت قیمت می شود. وظیفه شما به عنوان بازاریاب یا برند ساز این است که نه تنها رقبا را زیر نظر بگیرید بلکه با نگاه سیستمی عوامل موثر بر تقاضا را نیز زیر نظر بگیرید، مثلا بالا بردن سطح کیفی آب در یک کشور بر تقاضای کوکاکولا تاثیر گذار است، بقیه تولید کنندگان نوشابه به این فاکتور توجه ندارند ولی برند سازان و بازاریابان قدرتمند کوکاکولا به این فاکتور هم توجه دارند و به همین خاطر کوکاکولا یک برند قدرتمند و بی نظیر است.

تغییرات تکنولوژیکی: تغییرات تکنولوژیکی میتونه تهدید جدی برای هر بیزینسی باشه. ظهور گوشی های لمسی شرکت نوکیا را با ورشکستگی مواجه کرد. همیشه پیشرفت تکنولوژیکی در زمینه ابزارهای مورد استفاده در تولید خود را دنبال کنید. ظهور یک دستگاه با سرعت تولید بیشتر و تهیه آن توسط رقبا باعث افت شدید در قیمت محصول نهایی شده و بخاطر غفلت شما، شرکت و برندتان به سرعت از بازار حذف خواهد شد. تکنولوژیهای مورد استفاده در صنایع پایین دستی صنعت شما نیز مهم است. گندمی که توسط کمباین درو می شود ارزانتر از گندمی است که توسط نیروی انسانی درو می شود. اگر تکنولوژی مورد استفاده در محصول اولیه تغییر کرد و توسط کشوری مورد استفاده قرار گرفت، تغییر تامین کننده مواد اولیه را باید بررسی کنید. در این مورد می توان یک کتاب نوشت ولی به همین اندازه بسنده می کنیم.

تغییرات سیاسی: مطمئنم با دیدن “تغییرات سیاسی” یاد تحریمهای کشور افتادین، بله درست متوجه شدین، کشوری که از لحاظ اقتصادی تحریم می شود، تبدیل به جزیره اقتصادی می شود و به دنبال آن اکثر صنایع کشور دچار ورشکستگی می شوند. گاهی حکومت وارد یک صنعت می شود و بخاطر داشتن منابع مالی زیاد می تواند حتی کل تقاضا را پاسخگو باشد. به عنوان یک بازاریاب یا برند ساز وظیفه شما آگاهی از سیاست های کلی دولت و احتمال ورود او در صنعت شماست. به همین خاطر بیزینس هایی که برند سازی و بازاریابی خود را برون سپاری می کنند، قرارداد دومی نیز با شرکت برند سازی منعقد می کنند تا این شرکت این موارد را زیر نظر گرفته و بر اجرای پروژه برند سازی و بازاریابی نظارت داشته باشد.

تغییرات عوامل طبیعی: عوامل طبیعی بر همه کسب و کارها تاثیر گذار است و کسی که به عوامل طبیعی توجه ندارد به زودی با این عوامل از پای درخواهد آمد. اگر دریاچه اورمیه خشک شود تا شعاع 500 کیلومتری دریاچه، اثری از زندگی باقی نخواهد ماند. این خیل عظیم جمعیت که بازار هدف اکثر کسب و کارهاست، کوچ خواهند کرد و حتی پیشرفته ترین کارخانه ها هم که در این منطقه هستند، قادر به تولید نخواهند بود. پس بیزینس منی که به بیزینس خود بها می دهد، نمی تواند بر حفر چاه عمیق غیر مجاز نزدیکترین دوست یا فامیلش چشم بپوشد. بر ایجاد سد بدون مطالعه در این منطقه توجه نکند. ما در این طبیعت زندگی می کنیم. کسی نمی تواند بگوید من این باغ را خریده ام و می خواهم کل درختهای آن را ببُرم، مثل کسی که نمی تواند بگوید، من در جایی که نشسته ام می خواهم کشتی را سوراخ کنم و … صاحبان کسب و کار باید در پروژه های زیست محیطی حضور فعال داشته باشند و این یکی از مفیدترین نوع تبلیغات است که مردم همیشه به خاطر خواهند داشت و از آن کسب و کار حمایت خواهند کرد.

تغییرات آماری: تغییرات آماری جمعیت به مطالعه بافت جمعیت می پردازد، مهمترین تغییرات آماری که باید صاحبان کسب و کار زیر نظر داشته باشند عبارتند از: سن، جنسیت، ازدواج، آمار بیکاری، میانگین جمعیت خانواده و … اگر میانگین سنی جمعیت بالاتر برود این فاکتور باعث ورشکستگی کسب و کارهایی می شود که بازار هدفشان را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. اگر تعداد تولد پسرها نسبت به دخترها بالاتر برود، بخاطر مهاجرت پسران در آینده، نشانه ای از کوچک شدن بازار آن کشور خواهد شد و … که می توان در مورد تغییرات آماری جمعیت، کتاب قطوری نوشت و در آن روش بررسی سیستمی تغییرات این عوامل را شرح داد که در این مقاله به همین اندازه بسنده می کنیم.

تغییرات عوامل فرهنگی و اجتماعی: رفتارهای جمعیت، باورها، الگوهای فکری، روش زندگی، دوستی و … فاکتورهایی هستند که باید زیر نظر برند سازان، بازاریابان و صاحبان بیزینس قرار گیرد. اجازه بدین یکی از فاکتورهای فرهنگی را بصورت سیستمی بررسی کنیم: تلویزیون ما بجای استراتژی بازاریابی، استراتژی فروش را مد نظر قرار داده است. بجای اینکه دنبال علایق مردم ما باشه و برنامه های مورد علاقه اونا رو تولید کنه، برنامه های دلخواه تصمیم گیرندگان خود را تولید و عرضه می کند، همین استراتژی باعث گرایش مردم ما به کانال های خارج از کشور می شه. حرف ها و سیاست های دولتی ما از کانالهای خارجی و با تفسیر آنها به مردم ارائه می شه و شکافی بین مردم و دولت ایجاد میشه و … تبلیغات محصولات ایرانی که از کانالهای کشور پخش میشه، دیده نمیشه و محصولات خریده نمیشه، در عوض محصولات خارجی تبلیغ می شه و روز به روز بر نفوذ محصولات خارجی در کشور افزوده میشه و این باعث ورشکستگی کسب و کارهای ایرانی و تسلیم بازارها به رقبای خارجی می شه و همین یک استراتژی اشتباه صدا و سیما باعث افزایش بیکاری در کشور ما میشه و بعد انگشت اتهام به طرف دولت ها گرفته می شود که قادر به ایجاد اشتغال نیستند! اکثریت مردم ما هنوز که هنوزه صحنه های بوسه را در کانالهای خارجی بصورت دستی سانسور می کنند، استراتژی صدا و سیما باعث رشد آنتن های ماهواره ای در پشت بامها می شه و بجای درمان درد از اساس، نیروی انتظامی به خانه ها مراجعه کرده و بصورت فیزیکی آنتن ها رو حذف میکنه و متاسفانه باید گفت سیستم ها به حرکات فیزیکی پاسخ معکوس می دهند! فقط یک فاکتور را بصورت سیستمی بررسی کردیم و سطور زیادی به مقاله اضافه شد. بقیه موارد را هم با تفکر سیستمی بررسی کنین و ببینین چرا برند سازان، بازاریابان و صاحبان کسب و کار باید به این شش فاکتور اولیه دقت داشته باشند.

برای اطلاع از انتشار مقالات جدید از لینک پایین صفحه، عضو کانال تلگرام شرکت بشین

اگه مقاله با تخصص های شما سازگار است ممکن است برای دوستان شما هم مفید باشد، لطفا از لینک شبکه های اجتماعی در زیر این مقاله برای به اشتراک گذاشتن آن اقدام فرمایید:

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید