هفت دلیل عمده ورشکستگی کسب و کار

هفت دلیل عمده ورشکستگی کسب و کار در پروژه های کارآفرینی و استارت آپ ها را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. خواهیم دید هر یک از همین هفت دلیل باعث ورشستگی بالای پنجاه درصد کسب و کارها در دو سال نخست می شود. همه ما میدانیم برای اینکه به سطح جدیدی از رفاه برسیم، باید ریسک کنیم و عدم ریسک، خطرناکترین انتخاب هر فرد عاقلی است!

بارزترین خصوصیت یک کارآفرین قدرت ریسک و مدیریت ریسک کارآفرین است. هر چند پیش بینی دقیق زمان موفقیت یا ورشکستگی هر کسب و کاری تقریبا غیرممکن است ولی می توان با ظهور هر یک از فاکتورها مطمئن بود کسب و کار در مسیر ورشکستگی قرار گرفته است.

  • انتظار برای موفقیت سریع:
    شاید بتوان نمونه هایی از موفقیت یک شبه کسب و کارها پیدا کرد ولی هیچ کارآفرینی حق ندارد تفکر کوتاه مدت داشته باشد. همانطور که در جلسه سیستم سازی کسب و کار کلاسهایم ذکر کردم، نمودار کارآفرینی بین شش ماه تا سه سال زیر خط میانگین سیر میکند و بعد از آزاد شدن اثر پروانه ای جهش کسب و کار شروع می شود. اگر یک پروژه کارآفرینی را مشاهده کردین که صاحب آن تعهدات موفقیت در کوتاه مدت می دهد، مطمئن باشین سرمایه گذاری یا شراکت در این پروژه به نتیجه نخواهد رسید. “کارآفرین را با صبرش میسنجند!” در ضمن خاک خوری هر کسب و کاری نسبت مستقیم با قدرت ایجاد درآمد آن دارد. اگر کسب و کاری ده روز خاک خوری داشته باشد قادر نخواهد بود برای شما درآمد چشمگیر خلق کند. کسب و کارهایی که بر مدهای زودگذر پایه ریزی می شوند زود رشد کرده و زود به پایان میرسند ولی کسب و کارهایی که بر روندها پایه ریزی می شوند دیر رشد کرده و چندین ده سال به سودآوری و رشد ادامه می دهند.
  • افتادن در دام احساسات:
    همانطور که در بالا گفتیم، کسب و کارهای قدرتمند زمان خاک خوری زیادی هم دارند، در مدت خاک خوری، افراد بدبین هزاران دلیل برای تعطیل کردن کسب و کار شما دارند و همه دلایل هم، منطقی و دارای راهکار است، هم صحبتی با این افراد طبق قانون علف هرز که در جلسه برند سازی سیستمی – خودمانایی کلاسهایم توضیح دادم، باعث احساسات منفی در شما می شود و باعث می شود آنطور که لازم است به کسب و کار خود نرسین و علف های هرز شروع به رشد کردن در کسب و کار شما شده و آن را از بین میبرد. اگر کسب و کار شما ارزشی را به جامعه ارائه می کند، مطمئن باشین به دوران شکوفایی خواهد رسید و با صبر و حوصله به کار خود ادامه بدین.
  • عدم پی ریزی مستحکم کسب و کار:
    موقع پی ریزی کسب و کار مثل یک نقاش کمی عقب تر بروید و بر چشم انداز کسب و کار خود نگاه کنید. مطمئن شوید جاذبه غریب کسب و کار خود را درست تعریف کرده اید. کسب و کارهایی که بر پایه ستاره ها “یعنی همان موسس خود” ساخته شده اند، بسیار متزلزلند و با هر تکانی ممکن است با خاک یکسان شوند. بجای تکیه دادن کسب و کار بر خود، آن را به یک تیم تکیه بدین، تیمها سرعت کمتری نسبت به ستاره ها دارند ولی پایه های آنها مستحکم تر است. یکی از بزرگترین دلایل ورشکستگی در کشورمان عدم بهاء دادن به تخصص ها و تیم سازی است. از خودتان سوال کنید: آیا کسب و کار من در مسیر برند سازی یا برندینگ در حرکت است؟ از برندسازها سوال کنید، مشاوران برند سازی برای جواب دادن یک سوال ده دقیقه ای هیچ مبلغی از شما نخواهند گرفت.
  • عدم توجه به روابط عمومی، بازاریابی و برند سازی:
    هیچوقت فکر نکنید، چون کسب و کار شما بر پایه ایده ای نو ساخته شده است، مشتریان دسته به دسته به سراغ شما خواهند آمد، در تیم خود از متخصصان روابط عمومی، بازاریابی و برند سازی بهره ببرید، این تخصص ها قلب کسب و کار است. هنری فورد میگوید: “کسی که بخاطر صرفه جویی در هزینه ها، از تبلیغات و بازاریابی چشم پوشی می کند، مانند کسی است که برای صرفه جویی در زمان، ساعت را عقب می کشد!” اگر روابط عمومی، بازاریابی و برند سازی اهمیت نداشت، بزرگترین شرکت های جهان تیم های روابط عمومی، بازاریابی و برند سازی قدرتمندی نمی ساختند، به خاطر همین تیمهاست که آنها در لیست برترین شرکت های جهان حضور دارند.
  • نادیده گرفتن روابط سالم و ارزشمند:
    شما در سالهایی که زندگی کرده اید، شبکه ای از دوستان و آشنایان دارید که بدون چشمداشت می توانند به شما کمک کنند، مثلا یکی از همکلاسیهای اول ابتدایی شما الان مدیر یک نمایشگاه اتومبیل شده است و صحبت با ایشان شاید نقطه اهرمی سیستم شما باشد (نقطه اهرمی را به تفصیل در جلسه سیستم سازی کسب و کار کلاسهایم شرح داده ام) و یک تماس تلفنی ایشان و معرفی شما به یک شخص دیگر، بتوانند کسب و کارتان را به کلی متحول کنند. به دیدن تک تک افرادی که می شناسید بروید و در مورد کسب و کارتان با آنها صحبت کنید. هفته گذشته یک آشنای قدیمی در مورد فعالیت هایم پرسید و بعد از توضیح من، گفت: یک ماه پیش با مدیر فلان کارخانه صحبت می کردم و ایشان تصمیم گرفته بود برای مشاوره برند سازی، بره تهران، اگه میدونستم تو اینجا مشغول شدی، میفرستادم پیش تو! تنها کسی که نمیدونست من اینجا مشغول شدم، ایشون بودن و فرصت دقیقا رفته بود سراغ ایشون! همیشه کارت ویزیت همراه داشته باشین و همیشه حتی موقع تعمیر وسیله نقلیه و هر اجتماعی، بجای صحبت های سیاسی، در مورد کسب و کار خود صحبت کنین و بپرسین چه کمکی میتونن به شما بکنن!
  • به تعویق انداختن تهیه پلن برند سازی و بازاریابی:
    داشتن صفحه خلاصه پلن برند سازی یک نیاز ضروری برای هر کسب و کاری است. خیلیا منتظر میمونن تا بعد از کسب پول به سراغ بازاریابی و برند سازی بروند، ولی نمیدانند بدون داشتن اهداف روشن بخاطر نوسانات مغز، کسب و کارشان هر روز دچار امواج خروشان می شود و در آخر کشتی کسب و کارشان غرق می شود. خلاصه پلن برند سازی به شما در جذب سرمایه گذار نیز کمک چشمگیری می کند. اولویت های کارآفرینی را دقیق بشناسید و مطابق با آن عمل کنید.
  • انتخاب شریک یا سرمایه گذار نادرست:
    انتخاب شریک کسب و کار به اندازه انتخاب شریک زندگی اهمیت حیاتی دارد. خیلی ها فکر می کنند اولین کسی که اظهار تمایل برای سرمایه گذاری یا شراکت کرد، باید پذیرفته شود ولی همین انتخاب می تواند باعث ورشکستگی کسب و کار شما شود. شریک خوب هم کسی نیست که شبیه شما باشد، شریک خوب باید مکمل شما باشد. اگر شما یک انسان عجول هستین، شریک شما باید یک انسان صبور باشد و … شریک شما مثل ترمز ماشین شماست که شما را از تصادفات در امان نگه میدارد. در مورد انتخاب شریک در جلسه طراحی سیستم ها و جلسات بعد از آن شرح مفصلی داده ام که می توانید از آن مقالات مطالعه کنید. آنچنانکه در مورد شریک زندگی خود تحقیق می کنید، در مورد شریک کسب و کار خود نیز تحقیق کنید و قانون “همه چیزمان مانند همه چیزمان است” را مد نظر قرار دهید. کسی که به خانومش خیانت میکنه نمیتونه شریک خوبی برای شما باشه و صد در صد به شما نیز خیانت خواهد کرد و …

برای اطلاع از انتشار مقالات جدید از لینک پایین صفحه، عضو کانال تلگرام شرکت بشین

اگه مقاله با تخصص های شما سازگار است ممکن است برای دوستان شما هم مفید باشد، لطفا از لینک شبکه های اجتماعی در زیر این مقاله برای به اشتراک گذاشتن آن اقدام فرمایید:

1 پاسخ
  1. بهراد
    بهراد گفتند که :

    “کسی که به خانومش خیانت میکنه نمیتونه شریک خوبی برای شما باشه و صد در صد به شما نیز خیانت خواهد کرد”
    به این جمله اعتقاد قلبی دارم.چنین مردانی نه تنها در شراکت ,بلکه در رفاقت هم قابل اعتماد نیستند

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید