49 – کار در خانه

کار در خانه موضوع این جلسه است و فلسفه کار در خانه را خواهیم شناخت، چند مثال موفق ذکر خواهم کرد، خطرات برند سازی دیجی کالا را ذکر خواهیم کرد، پیدا کردن حفره در بازار را توضیح خواهم داد، استفاده از پنج دلیل احساسی را با مثال ذکر خواهم کرد، روش افزایش درآمد هر کسب و کاری را ذکر خواهم کرد، علت سرمایه گذاری بودن برند سازی را توضیح خواهم داد و …

کار در منزل یکی از موضوعاتی است که در کانون توجه کشورها و شهرهای توسعه یافته قرار دارد. ابتدا بیاین از لحاظ سیستمی علت را پیدا کنیم. وقتی شهرها بزرگتر و پیشرفته تر می شوند، مهاجرت به آنها بیشتر می شود “جاذبه غریب” افزایش مهاجرت باعث افزایش تقاضای مسکن می شود و قیمت مسکن بالاتر می رود، همین بالا رفتن قیمت مسکن باعث می شود صاحبان کسب و کارهای خویش فرما، کارآفرین و سرمایه گذاران قیمت خدمات خود را بالا ببرند تا مخارج را جبران کنند ولی کارمندان و کارگران دائمی نمی توانند قیمتها را بالا ببرند به همین خاطر کارمندان و کارگران دائمی به اضافه کاری یا شغل دوم روی میاورند، در این شرایط کار در خانه یکی از گزینه های اصلی است.

وقتی این قسمت از جامعه کار در خانه را شروع کردند و توانستند یک کارآفرینی کوچک را راه اندازی و تست کرده و به موفقیت رسیدند، این روش جالب توجه می شود و کم کم در میان جمعیت شهرهای بزرگ، کار در منزل رشد می کند. در این جلسه می خواهیم ببینیم چطوری میتونیم کار در منزل های میلیونی راه اندازی کنیم.

همانطور که گفتم کار در خانه یک تست با ریسک کمتر است و اگر مرحله تست را خوب سپری کند تبدیل به یک کسب و کار نوع سوم “کارآفرینی” خواهد شد به همین دلیل باید موقع راه اندازی کار در خانه آن را طوری بسازید که گلوگاه سیستمی که در جلسه گلوگاه های سیستمی توضیح دادم، نداشته باشد.

چند نفر از شما زنده یاد “طاهره جوان” را می شناسید؟ بانویی که از بیمارستان شروع به کار خانگی کرد و بعد فضای کاریش را به زیرزمین ششصد متری در تهران رساند. 98% بدنش در انفجار گاز سوخته بود و بعد همان کسب و کار خانگی خود را به مزون و آرایشگاه شقایق جنب مهدیه تهران تبدیل کرد و ماهی 20 میلیون تومان درآمد داشت. سیستمی که طراحی کرده بود، قادر بود لباس عروس سفارشی را در چهار ساعت تحویل دهد!

سایت دیجی کالا هم نوعی از کسب و کار خانگی است که توسط دو برادر سعید و حمید محمدی بصورت کار در خانه استارت زده شده و الان قیمت برند آن 150 میلیون دلار قیمت گذاری شده است. هر چند بعضی فرصتها را کشف کرده و استفاده کرده اند و به علت عدم آشنایی با اثر شاخ دراز، این فرصت ها در حال تبدیل شدن به تهدید هستند و برند سازان این کسب و کار باید متوجه باشند و یا اگر با استراتژی های جنگی آشنایی ندارند آن را بفروشند.

از آنجایی که مجوز کتبی از کسب و کارهای ایرانی ندارم و در ضمن آمار و ارقام دقیقی از کشور در دست نیست، در این جلسه بیشتر به ذکر مثالهای خارجی بسنده خواهم کرد. بعضی از افراد تلاش کرده اند کسب و کار خانگی را در طبقه ای مجزا قرار دهند ولی کسب و کار خانگی در ابتدا یک کسب و کار خویش فرماست و در صورت موفقیت به کارآفرینی تبدیل می شود و آشنایی با اصول این کسب و کارها که در جلسات قبل شرح دادم، کمک چشمگیری به رشد و بالندگی این کسب و کار خواهد کرد. کسب و کارهای خانگی از آنجایی که با حداقل امکانات و دستگاههای کوچک راه اندازی می شوند، قسمتی از کار را میتوان در همان اوایل برون سپاری کرد و از نیروی کار ارزان قیمت استفاده کرد. اگر داستان زنده یاد “طاهره جوان” را بخوانید متوجه می شوید ایشان از خانومهای همسایه میخواستند تا کلاه های ایشان را در خانه خودشان بافته و تحویل ایشان دهند “در فضا و نیروی کار صرفه جویی شده است” ابزار کار هم که دو میل بافتنی است در اکثر خانه های ایرانی پیدا می شود. از آنجاییکه کار در خانه بعدا به کارآفرینی تبدیل می شود باید صاحب کسب و کار در مرحله تبدیل، اصول کارآفرینی را رعایت کند و چون قبلا در جلسات مفصلی کارآفرینی را شرح داده ام نیازی به شرح بیشتر نیست.

در آمریکا 400 هزار کارآفرین خانگی وجود دارد که سالانه بین 250 هزار تا 500 هزار دلار درآمد دارند! بعضی از پروژ ه های کار در خانه که ایجاد می شوند، از مشکلاتی نتیجه می شوند که خود کارآفرین با آن روبرو بوده است. کاترین کراگ از آنجایی که زیاد پشت میز کار می نشست، کمر درد داشت، به ذهنش رسید که با باندی کمرش را به زانوهایش ببندد تا انتهای ستون فقراتش صاف باشد. بعد چند نفر از دوستانش نیز درخواست همان کمربند را کردند و او که شکارچی فرصت بود، ابتدا اقدام به فروش آن از طریق سایتهای دیگر کرد و زمانیکه که سود خالصش از این کسب و کار خانگی به یک میلیون و دویست هزار دلار رسید، یک سایت چهار صفحه ای با یک سبد خرید سفارش داد و از طریق این سایت اقدام به فروش آن به تمام مشتریانش کرد. سایت کاترین getbetterback.com

کلی لستر سه فرزند داشت و دنبال راهی بود که ناهار بچه ها را با سرعت و راحت بسته بندی کند، تصمیم گرفت اقدامی بکند و نتیجه آن ساخت جعبه های بسته بندی ناهار بود که برای او بالای یک میلیون دلار درآمد ساخت و بعد با سایت خود، کسب و کارش را رونق بخشید: easylunchboxes.com

الان با جایگاه یابی به حد کافی آشنا شده اید. به بازارها دقت کنید و حفره هایی که ساپورت نشده اند را پیدا کنید. بعضی حفره ها وجود دارند که صنایع بزرگ هیچوقت نمی توانند به آنها خدمات بدهند، مثلا سفارشی که مدارس برای صندلی می دهند همگی برای راست دست ها طراحی شده اند. چپ دست ها چون در اقلیت هستند به نفع صندلی سازها نیست که به این بازار ساپورت نشده فکر کنند. ولی یک کسب و کار کوچک میتونه به این حفره ها توجه کنه. بازار کسانی که کوکا کولا نمی خوردند توسط سون آپ مورد هدف قرار گرفت و از این حفره استفاده کرد و هیچوقت هم رهبر بازار یعنی کوکا کولا به این بازار کاری نداشت چون حجم بازار با تولید کوکا کولا هماهنگ نبود. شغلی که شما در آن هستید به شما نشان می دهد چه قسمتی از بازار مورد توجه قرار نگرفته است و می توانید آن قسمت را هدف قرار دهید.

در جلسه گذشته گفتیم پنج دلیل احساسی تصمیمات خرید: عشق، ترس، آزادی، تحقق رویاها و کسب درآمد آسان هستند. وقتی کسب و کار خانگی خود را استارت میزنید دقیقا بدانید ارزشی که شما ارائه می دهید در کدام طبقه قرار می گیرد. بعد توجه کنید و ببینید طبق آموزه های شما در جلسه کارآفرینی که روش های تقسیم بازار را شرح دادم، در صنعت شما تقسیم بندی بازار چگونه انجام شده و کدام قسمت ها مورد هدف قرار نگرفته است. شاید با کمی خلاقیت بتوان قسمت دیگری از بازار را هدف قرار داد. ولی اگه قادر هستین سعی کنید بازار را از لحاظ درآمد تقسیم کنید و طبقه ثروتمندان را هدف بگیرید. مثلا کسی که خیاط خصوصی ده خانواده ثروت مند است بیش از کسی که زیر پیراهن تولید می کند می تواند درآمد داشته باشد. در ادامه جلسه، لیستی از کارهایی که می توان در ایران انجام داد ارائه خواهم کرد، حتی می توانید چند کار را با هم ترکیب کنید و کار جدیدی ایجاد کنید.

ما از سه راه می توانیم درآمد هر کسب و کار را افزایش بدیم: تهیه مواد اولیه با قیمت پایین، افزایش تجربه و تخصص کارمندان و کارگران، فروش به قیمت بالاتر. بعضی شغل ها هستند که مواد اولیه آن رایگان است و شکارچیان فرصت آنها را پیدا و راه اندازی می کنند، فردی در جنوب کشور سر ماهیها که توسط کارخانجات بعنوان آشغال بیرون ریخته می شد را جمع کرد و صابون با روغن ماهی تولید کرد و … این قانون را به خانومی گفته بودم و بعد از من به ذهنش رسیده بود که شلوار لی خودش که زانویش پاره شده بود را بریده و به کیف تبدیل کند. چند نفر از دوستانش نیز سفارش داده بودن و ایشان میرفت از دست دوم فروشها شلوار میخرید و کیف تولید می کرد، بعدا از دامن و … هم کیف تولید میکرد و میفروخت!

در نظر داشته باشید که برندسازی در نوع چهارم کسب و کار قرار می گیرد. یعنی برند سازی سرمایه گذاری است ولی برای اینکه بعدا به مشکل برنخورید در مراحل اولیه مثل انتخاب اسم برای کسب و کار از برندسازان کمک بگیرید تا در صورت موفقیت به مانع برنخورید. یا در سایتها مطالعه کرده و اسم خاصی انتخاب کنید که دامنه یا دامین آن اسم هم آزاد باشد.

سایت و وبلاگ نویسی یا کانال تلگرام و اینستاگرام نیز ابزارهایی تقریبا رایگان برای ایجاد کسب و کار خانگی هستند. حالا ایده این سایت ها یا وبلاگ ها را از کجا پیدا کنید؟

از گوگل ترندز: http://www.google.com/trends

فکر می کنید من موضوع این جلسه را از کجا تعیین کرده ام؟ گوگل ترندز در موضوع کسب و کار نشان می دهد که در سه استان آذربایجان شرقی، اصفهان و تهران مردم ترکیب “کار در خانه” را جستجو کرده اند! اینجا مشکلی هست که می تواند مورد توجه دوستان گروه هم قرار گیرد. کلمه ای که مردم بیشتر برای جستجوی راه حل مشکلاتشان استفاده می کنند “چگونه” است. اگه این کلمه رو در گوگل ترندز بزنین میبینین مردم ایران دنبال سه مشکلی بودن که میتونه موضوع یک کسب و کار باشه. اولین رشته جستجو شده اینه: “چگونه چاق شویم” حالا این کلمه به ما میگه جستجوگران این کلمه بیشتر خانومها هستند، چون آقایان کمتر به چاقی فکر می کنند. چرا این مشکل پیش اومده؟ چند دلیل هست که لازم نیست در این حد تخصصی بهش بپردازم. حالا چه سایتی با چه اسمی برای این منظور میشه راه اندازی کرد؟ مثلا topolam.com میتونه ایده خوبی باشه که دامین یا دامنه آن هم آزاد است. در دنیای واقعی هم افرادی آمده اند و پودرهایی تولید کرده اند و از کانال عطاریها دارن میفروشن. خوب همه ما میدونیم که دریافت کالری بیشتر و مصرف کمتر آن میتونه باعث چاقی بشه، حالا بشینین و راه حل هایی بنویسین و وقتی تعداد ایده از بیست و یک گذشت شما به یک کشف نزدیک شده اید و میتونین کار در خانه خود را استارت بزنین، اگه محصول تولیدی شما یا روش پیشنهادی شما علمی باشه و به سلامت مشتری هم فکر کنین، حتی میتونین در کشورهای دیگه هم اقدام به ارائه خدمات کنین. اگه رستورانی دارین، میتونین در تبلیغاتتون بنویسین “از پذیرایی از افراد چاق معذوریم، چون کالری غذاهای ما بالاست” کلمه چاق رو هم بزرگ بنویسین، این خانوما حتما همراهی هم خواهند آورد و کسب و کار شما رونق خواهد گرفت.

می بینین با یک ترکیب سه کلمه ای چقد میشه ایده کار در خانه تولید کرد؟ مردم ایران “چگونه مخ بزنیم” و “چگونه جذاب باشیم” رو هم جستجو کردن، تولید لباس برای افرادی که میخان جذاب باشن با شعار تبلیغاتی “جذابیت شما با ما” چقد پتانسیل برای رشد داره؟ به راحتی میشه فهمید دختر خانومها، بیشترین جستجو را برای این ترکیب داشته اند! راه اندازی صفحه اینستا و داشتن بالای ده هزار نفر و گرفتن تبلیغات از تولیدیهای لباس ایده خوبی نیست؟

در گوگل ترند در یک کادر بزنین “بورس” و در کادر دیگر بزنین “فارکس”، خواهید دید جستجو برای کلمه بورس خیلی خیلی بیشتر از فارکس است. بورس رو ببندید و بزارین فقط فارکس بمونه. بهتون نشون میده یزد، فارس و اصفهان بیشترین جستجو را برای این کلمه و ترکیبات آن داشته اند! شاید آموزش فارکس در تهران، تبریز و بقیه شهرها وسیع بوده، ولی آموزش فارکس در این شهرها کافی نبوده و مردم به اینترنت مراجعه کرده اند! بازار بکری برای استادان گروه نیست؟ جستجو برای فارکس از 2006 بیشتر شده ولی از 2009 کمتر شده، از این افزایش و کاهش چه نتایجی می توان گرفت؟ غیر قانونی شدن؟ نکنه مشکل شارژ کابین خودشون رو دارن؟ نمیشه این بازار رو هدف قرار داد؟

زنجانیها بیشترین جستجو را برای “بورس” داشته اند، علتش چیه؟ بازار خوبی برای تاسیس آموزشگاه نیست؟ بازار آموزش در تهران که خیلی توسعه یافته! این یک فرصت نیست؟ این ایده ای برای راه اندازی سایت به شما نمیده؟ یا پیجی در اینستاگرام، کانالی در تلگرام و گرفتن تبلیغ! کسانی که در بورس سرمایه گذاری می کنن را در کدام طبقه از دلایل احساسی می توان قرار داد؟ کسب درآمد آسان؟ یا آزادی مالی؟ کمی در مورد اینا فکر کنین، متوجه میشین که تبلیغات و برند سازی در این بازارها باید از چه مسیری بگذره.

در یکسال گذشته چرا کلمه “تلگرام” بیشترین جستجو را در ایران داشته است؟ چه چیزی به این جستجو کنندگان می توان فروخت؟ کمی فکر کنین، فرصت های بی نظیری منتظر شماست.

حالا لیستی از کارهایی که با سرمایه زیر پنج شش میلیون میشه در ایران راه اندازی کرد:

تولید زعفران در خانه، تکثیر و پرورش ماهی زینتی، بلغورسازی، تولید رشته آشی، تهیه و بسته بندی سبزیجات خشک شده، نخودپزی، تولید گلاب و عرقیات گیاهی، بسته بندی زیتون شور، بسته بندی حبوبات، نبات پزی، تولید انواع مربا، تراش شیشه، البسه محلی، قلاب بافی، چهل تکه دوزی، مروارید دوزی، ملیله دوزی، نواردوزی، تولید کیف موبایل چرمیف حکاکی روی چرمف تهیه بند ساعت چرمی، نقاشی روی صدف، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، حکاکی روی فلز، زیورآلات سنتی، طلاکوبی، چادردوزی، شالبافی، تحقیقات، طراحی روی جلد کتاب، چکیده نویسی، حروفچینی، تولید محتوا، تهیه مطلب و عکس برای روزنامه، تهیه فیلم کوتاه، دکوراسیون داخلی، ساخت ریش و سیبیل و کلاه گیس برای فیلم، ساخت عروسک، طراحی لباس، طراحی و دوخت مقنعه، ساخت مانکن، کیف سازی، ترجمه، مجسمه سازی، خمیرچینی، نویسندگی، فیلمنامه نویسی، نقد فیلم و تئاتر، نمایشنامه نویسی، ویرایش متون، ویرایشگر صوت، ساخت اسباب بازی، پرده دوزی، توپ دوزی، تعمیر کار تلفن همراه، سری دوز سرویس خواب، شلواردوزی، طراحت و دوخت لباس ویژه و …

برای اطلاع از انتشار مقالات جدید از لینک پایین صفحه عضو کانال تلگرام شرکت بشین

اگه مقاله با تخصص های شما سازگار است و دوستان شما هم از این نوع مقالات استفاده می کنند، لطفا از لینک شبکه های اجتماعی در زیر این مقاله برای به اشتراک گذاشتن آن اقدام فرمایید:

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید