7 تفاوت طرح توجیهی و پلن برند سازی

7 تفاوت عمده طرح توجیهی و پلن برند سازی را در این پست با شما در میان خواهم گذاشت، در عین حال که این تفاوت ها را ذکر می کنم با قسمتی از اصول برند سازی هم آشنا خواهید شد. طرح توجیهی گاهی طرح کسب و کار، پلن کسب و کار، بیزینس پلن و … نیز نامگذاری می شود ولی در کل آن را طرح توجیهی می نامند.

  1. طرح توجیهی سخت افزاری است، ولی پلن برند سازی نرم افزاری است:
    در طرح توجیهی قست هایی مثل محل احداث کارخانه، لیست دستگاه های مورد استفاده، ساخت و ساز کارخانه و … پرداخته می شود ولی در پلن برند سازی به اسم کسب و کار و امکان ذخیره شدن این اسم در ذهن مشتری و شعار آن پرداخته می شود، در برند سازی ذهن مشتری کانون توجه ماست ولی در طرح توجیهی مقدمات شروع کسب و کار کانون توجه ماست.
  2. طرح توجیهی به استانداردهای محصول توجه دارد، ولی پلن برند سازی به وجوه تمایز:
    طرح توجیهی سعی می کند محصولی تولید کند و وارد بازار کند ولی پلن برند سازی محصول را یک فاکتور دینامیک می داند که در صورت تشابه، نخواهد توانست تعصب مشتریان رقیب را رد کند و شکست خواهد خورد، محصولی که از پلن برند سازی نتیجه می شود جایگاه منحصر بفردی را هدف قرار می دهد و هدفی مافوق تولید در نظر دارد.
  3. طرح توجیهی به جلوه های ظاهری توجه ندارد، ولی پلن برند سازی خیلی به ظاهر اهمیت می دهد:
    وقتی شما طرح توجیهی را می خوانید ایده ای در مورد رنگ سازمانی نخواهید یافت، ولی پلن برند سازی به شدت به رنگ سازمانی، رنگ های غالب سایت، رنگ بسته بندی، رنگ اسم برند، رنگ شعار و … توجه دارد چون نویسنده پلن برند سازی می داند با چه رنگی می توان چه حسی را در مورد محصول فراخوانی کرد و به محصول مرتبط ساخت.
  4. طرح توجیهی همه قیمت ها را بصورت خطی حساب می کند، ولی پلن برند سازی بعضی از قیمت ها را مورد توجه قرار می دهد و می سنجد که چه حسی به مصرف کننده می دهد:
    طرح توجیهی هزینه ساخت ساختمانها را حساب می کند، ولی در پلن برند سازی شما اطلاعاتی در مورد هزینه ساخت و ساز ساختمانها یا قیمت خرید دستگاه ها پیدا نمی کنید. در طرح توجیهی نقطه سر به سر محاسبه شده و قیمت محصول ذکر می شود ولی در پلن برند سازی کاری به نقطه سر به سر نداریم و قیمت محصول طوری تعیین می شود که با جایگاه محصول سازگاری داشته باشد. مثلا اگه قیمت مازراتی را کاهش دهند، دیگر مازراتی اون حسی که الان مردم وقتی سوارش می شن رو نخواهند داشت!
  5. طرح توجیهی به فروش توجه دارد، ولی پلن برند سازی به چگونگی فروش نیز توجه می کند:
    وقتی طرح توجیهی نوشته می شود، هدف فروش محصول است ولی در پلن برند سازی شما خط قرمزهای فروش را نیز پیدا می کنید. برند در مکان هایی فروخته می شود که با جایگاه برند نیز سازگار باشد. مثلا شما نمی توانید ادکلن DKNY Golden را در هیچ فروشگاهی پیدا کنید، باید با شرکت سازنده تماس بگیرین و مبلغ 1 میلیون دلار به حساب شرکت واریز کنین و اونا با هلیکوپتر یا هواپیمای شخصی ادکلن شما رو میارن و دم درتون تحویل میدن!
  6. طرح توجیهی ایده ای در مورد نوع معرفی و … محصول ندارد، ولی پلن برند سازی، نحوه معرفی، رسانه مورد استفاده، کلمات، جملات و … معرفی محصول را مورد توجه قرار می دهد:
    وقتی طرح توجیهی را مطالعه می کنید، با خود فکر می کنید، چگونه محصول شما مورد انتخاب مشتری قرار خواهد گرفت، در صورتیکه فلان محصول سالهاست در بازار هست و مردم هم بدون تفکر آن را از قفسه برداشته، در سبد خود قرار داده، خریده و به خانه می برند. ولی وقتی پلن برند سازی را می خوانید متوجه می شوید، مردم چه حسی به محصول شما پیدا خواهند کرد و محصول شما را انتخاب کرده و از محصول رقیب چشم پوشی خواهند کرد و محصول شما حس جدیدی به آنها خواهد داد.
  7. طرح توجیهی فقط به تولید و فروش فکر می کند، ولی پلن برند سازی به میزان تولید نیز توجه می کند:
    در طرح توجیهی شما همیشه می توانید به صورت معقول تولید کنید و حتی آن را افزایش دهید و در صورت مواجه شدن با کاهش تقاضا آن را کاهش دهید، ولی پلن برند سازی بسته به جایگاه اجازه تولید بیش از عدد معینی را نمی دهد، مثلا رئیس اتومبیل سازی پورشه گفته بود وقتی در یک خیابان دو پورشه می بینم با خود فکر می کنم نکنه در برند سازی خود اشتباه کرده ایم! در سال 1994 پورشه فقط 21 هزار خودرو تولید کرد و به بازار عرضه کرد!

تفاوت طرح توجیهی و برند سازی را در 7 مورد شرح دادم ولی متخصصان می دانند که می توان دهها تفاوت دیگر را نیز ذکر کرد ولی همین اندازه برای روشن شدن موضوع کافی است. امیدوارم از خواندن مقاله لذت برده باشید و به علم و دانشتان اضافه شده باشد.

برای اطلاع از انتشار مقالات جدید از لینک پایین صفحه عضو کانال تلگرام شرکت بشین

اگه مقاله با تخصص های شما سازگار است و دوستان شما هم از این نوع مقالات استفاده می کنند، لطفا از لینک شبکه های اجتماعی در زیر این مقاله برای به اشتراک گذاشتن آن اقدام فرمایید:

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید